Praha – 3. srpna – Podnikaví Češi se snaží prosadit v e-commerce navzdory obtížným ekonomickým podmínkám. A vyplácí se jim to, devět z deseti e-shopů založených loni se totiž na trhu stále drží, první rok provozu nepřežila pouze desetina. Podle dat společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení, dominují mezi novými hráči tři hlavní kategorie: oděvy a módní doplňky, domácnost a dětské zboží. E-shopy prodávající výrobky s HHC/CBD zaznamenaly nejrychlejší růst, jejich počet se oproti loňskému roku ztrojnásobil. Naopak kategorie elektroniky nejvýrazněji zpomalila, kdy počet nových internetových obchodů v této oblasti klesl o 88 % ve srovnání s minulým rokem.
Ani v tomto roce se nic nemění na tom, že český trh e-commerce je relativně stabilní a podnikatelské prostředí přináší nové příležitosti. Svědčí o tom i fakt, že 9 z 10 e-shopů, které loni vznikly, přetrvává dodnes. S neúspěchem se tak setkala pouze desetina projektů.
„Přestože aktuální situace s sebou nese řadu výzev, český e-commerce ukazuje svůj potenciál a poskytuje podnikatelům nové možnosti realizovat své obchodní nápady. Trendy v oblasti e-shopů ukazují, že existuje stále mnoho příležitostí pro rozvoj a úspěch na tomto dynamickém trhu,“ uvádí Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates. Zároveň dodává, že většina e-shopů vzniká jako přivýdělek k hlavnímu příjmu, takže jejich majitelé dokáží fungovat i při nízkém počátečním profitu.
Móda dominuje nově zakládaným e-shopům
Kategorie oděvů a módních doplňků si suverénně udržuje první místo mezi nově zakládanými e-shopy, spadá do ní každý čtvrtý nováček na poli e-commerce. Letos si tato kategorie dokonce polepšila, protože podnikavci založili o 37 % více obchodů s módou než loni.
Druhé místo co do množství nově vzniklých e-shopů obsazuje kategorie domácnosti a na celkovém počtu nových hráčů se podílí 15 %. Od počátku roku v této oblasti vzniklo o 50 % více e-shopů než loni. „Vypadá to, že lidé upřednostňují rychlé a pohodlné nakupování prostřednictvím internetu i v segmentu zboží pro domácnost. Nejčastěji vznikají projekty, které mají blízko k designu a estetickému bydlení. Jedná se například o dekorace, designové tapety, ručně vyráběné dřevěné výrobky, ale třeba také nábytek,“ vysvětluje Martin Pech.
Raketově rostou e-shopy s výrobky s HHC a CBD
Nejrychleji rostoucím segmentem v letošním roce jsou však e-shopy zaměřené na prodej zboží s HHC či CBD a také kratomem, což svědčí o vysokém zájmu spotřebitelů o zboží s obsahem výtažků z konopí a dalších přírodních látek. Počet nových e-shopů se v této kategorii více než ztrojnásobil. „Tyto e-shopy zaznamenávaly boom především v prvním pololetí roku. Předpokládáme, že se jednalo o ojedinělý výkyv způsobený nárazovým růstem popularity těchto látek, který se v jednu chvíli mnoho podnikatelů pokusilo zaplnit. To už se do značné míry také stalo. Na trhu navíc panuje nejistota ohledně regulace těchto látek. Její podoba sice není přesně známá, určitá forma regulace ale jistě dorazí,“ komentuje Martin Pech.
Elektronika a zboží pro dům a zahradu zpomalují
Na druhé straně výrazněji zpomalila v růstu kategorie elektroniky a zboží pro dům a zahradu. V segmentu elektroniky došlo k výraznému poklesu o 88 % nově založených e-shopů oproti loňskému roku. Podobný trend lze pozorovat u kategorie dům a zahrada zaznamenala pokles téměř o třetinu. „Segment elektroniky je obzvláště konkurenční odvětví s velkým zastoupením silných hráčů, kteří zaujímají většinu trhu. Prosadit se mezi nimi je tak velice náročné,“ uzavírá Martin Pech. „Hlavním důvodem poklesu počtu e-shopů s elektronikou je především fakt, že jde o mimořádně konkurenční odvětví, které aktuálně drží pevně v rukou velcí e-commerce hráči. Uspět v této oblasti je proto velmi obtížné,“ uvádí závěrem Martin Pech.
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *