V úterý představený návrh zákona umožní uživatelům léčebného konopí zúčastnit se uzavřeného zkušebního okruhu.
Uživatelé léčebného konopí budou moci usednout za volant na uzavřených silnicích v rámci pokusu o posouzení vlivu drogy na jejich schopnost řídit podle nových zákonů představených viktoriánskému parlamentu.
Zatímco Victoria se v roce 2016 stala prvním státem, který schválil používání léčebného konopí, je i nadále trestným činem, když osoba řídila s jakoukoli stopou tetrahydrokanabinolu (THC), psychoaktivní složkou konopí, ve svém systému.
THC může být přítomno v systému řidiče po dlouhou dobu, dokonce i po odeznění počátečních účinků. Tasmánie je jediný stát, který poskytuje lékařskou obranu pro řízení s THC v tělesných tekutinách.
Novela zákona o dopravě z roku 2023, která byla v úterý představena parlamentu, by uživatelům léčebného konopí umožnila řídit auto v rámci uzavřeného okruhu, na který dohlíží státní vláda.
Vláda uvedla, že pověří nezávislou výzkumnou organizaci – která ještě nebyla oznámena –, aby vyvinula a provedla zkoušku, podporovanou zaměstnanci z ministerstva dopravy a plánování, odborníky na bezpečnost silničního provozu a zdravotníky.
Zkouška se bude konat v prostředí řízeného řízení fyzicky odděleném od veřejných komunikací, uvedla vláda.
Uživatelé léčebného konopí již několik let vyjadřují obavy, že současné zákony Victorie znamenají, že jim hrozí ztráta řidičského průkazu nebo pokuta pokaždé, když dojedou autem do práce nebo vysadí své děti do školy .
V roce 2021 parlamentní pracovní skupina pro léčebné konopí a bezpečnou jízdu pověřila tři univerzity, aby provedly další výzkum tohoto problému, ale kvůli Covid-19 došlo ke zpožděním.
V únoru tehdejší premiér Daniel Andrews prohlásil, že reforma zákona je pro vládu prioritou.
Ministryně bezpečnosti silničního provozu Melissa Horneová uvedla, že za poslední dva roky došlo ve Victorii k nárůstu o více než 700 % v počtu pacientů, kterým bylo předepsáno léčebné konopí.
Řekla, že léčebné konopí hraje stále větší roli jako terapeutická možnost pro jednotlivce s určitými zdravotními problémy, kteří se domnívají, že mohou řídit bezpečně bez omezení.
Ale Horne řekl, že „významné mezery“ zůstávají v pochopení potenciálního poškození THC pro různé kohorty řidičů a vztahu mezi koncentracemi THC v léčebném konopí a jeho rizikem pro bezpečnost silničního provozu.
„Tento návrh zákona nám umožní poskytnout přední světový výzkum v oblasti léčebného konopí a řízení, zlepší naše chápání toho, jak léčebné konopí ovlivňuje chování při řízení, a poskytne informace o budoucí reformě,“ řekla.
Horne řekl, že bude také zřízen řídící výbor zahrnující partnery pro bezpečnost silničního provozu, který bude test monitorovat, přičemž všechna data a důkazy budou pečlivě zváženy před jakýmkoli budoucím doporučením.
Poslanci horní komory Rachel Payne a David Ettershank ze strany Legalizace konopí volají po změnách zákona, aby již nebylo přestupkem pro řidiče, který je bez poškození, má detekovatelné THC v krvi nebo ústní tekutině, za předpokladu, že mají předpis a užívali léky v souladu s tímto předpisem.
Přestože proces podporovali, měli obavy, že to může trvat příliš dlouho.
„Skutečnost je taková, že pacienti stále čekají. Léčebné konopí se předepisuje od roku 2016, to je dlouhá doba pro pacienty, kteří musí čekat na rozhodnutí,“ řekl Payne.
„S pacientem s léčebným konopím by se mělo zacházet jako s každým jiným pacientem, kterému předepíše lék lékař, který také poskytne vhodné rady ohledně toho, kdy je bezpečné řídit.“
Autor: Benita Kolovos
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *