V posledních letech zaznamenaly konopné produkty v Česku velký boom, díky kterému se běžnou součástí doplňků stravy či kosmetických přípravků stal i kanabidiol (CBD). Jde o přírodní látku obsaženou v konopí, jež pomáhá zmírňovat některé zdravotní obtíže, ale na rozdíl od THC nemá halucinogenní účinky.
Dosud se dalo CBD, nejčastěji ve formě olejů nebo kapslí, volně koupit, chystaná změna legislativy ohledně derivátů z kanabinoidů známých pod zkratkou HHC to má však částečně změnit. Pokud projde současný návrh zákona, bude nutné dokládat složení výrobků laboratorními testy a zamezit přístupu dětem a mladistvým. Většina poctivých výrobců tento krok každopádně vítá, neboť půjde pouze o regulaci, nikoli o plošný zákaz, jenž by dle některých mohl naopak být kontraproduktivní z hlediska rozšíření černého trhu. A výjimkou není ani značka Canalogy, vedená MUDr. Vítem Martinem Matějkou a Davidem Bukovjanem, která stojí za řadou výrobků CBD – oleji počínaje, tělovými balzámy konče.
„Právě nevyhovující CBD oleje, kterých je na trhu stále velké množství, nás k vlastní značce přivedly. Od začátku jsem věděl, že chci vyvíjet prémiové produkty. I za cenu toho, že bude vývoj náročný a zdlouhavý. Spolupracujeme přitom s firmou Cannor, která se věnuje estetické kosmetice s CBD, a nyní nově i s firmami z Německa a Litvy. Pokud kombinujeme více účinných látek, jako například u mastí, trvá i rok a půl, než výrobek uvedeme na trh,“ vypočítává Matějka.
Dlouhodobé cíle místo krátkodobé popularity
Velkou část zákazníků značky Canalogy tvoří lidé s různými zdravotními problémy, jež hledají alternativu, nebo spíše doplněk ke klasické léčbě. Onkologických pacientů je mezi nimi poměrně málo. Pokud totiž trpí opravdu silnými bolestmi, dosáhnou na léčebné konopí na předpis.
Zatímco spousta prodejců CBD se podle Matějky na vlně popularity této novinky prostě a jen svezla, Canalogy vždy usilovalo o vybudování vracející se zákaznické základny, která klinicky testované výrobky z lokálně vypěstovaných rostlin vyhledává dlouhodobě a pro niž lehce nadprůměrné ceny nejsou nijak zásadním problémem – i proto značka, k jejímuž založení došlo před třemi lety, roste jen pozvolna. Na druhou stranu platí, že se tak děje bez velkých výkyvů a aktuální ekonomickou recesi zatím nepociťuje. Její meziroční růst činí zhruba 170 procent a obrat se pohybuje v nižších desítkách milionů.
Kontroverzní experiment, nebo praktické řešení?
V současnosti Matějka a spol. finalizují projekt rozšíření sortimentu, na jehož konci by měla vzniknout ucelená řada potravinových doplňků. Kromě toho mají v plánu také otevření kamenného obchodu v Plzni.
Kde však produkty Canalogy budou dále chybět, a nic na tom nezmění ani zpřísnění legislativních podmínek, jsou v poslední době tolik skloňované prodejní automaty. Majiteli značky nepřipadají bezpečné a vadí mu, že k nim zatím mají volný přístup mladiství. Zároveň upozorňuje i na to, že v několika automatech se dá koupit některý z produktů s převahou derivátu HHC nebo kratom, což je přírodní psychoaktivní látka často používaná k tlumení mírných až středních bolestí. Tu ale čeká zřejmě ještě letos omezení, neboť se chystá návrh zákona, který by ji měl zařadit mezi státem regulované psychomodulační látky.
- Značku Canalogy spoluzaložil klinický onkolog MUDr. Vít Martin Matějka hlavně proto, že nebyl spokojený s kvalitou konopných produktů, které užívali jeho pacienti
- Sám nechal vybudovat pěstírnu přímo v České republice a celý proces výroby přísně kontroluje
- Prodej probíhá hlavně přes brandový e-shop, přičemž v plánu je i kamenná prodejna
- Chystanou regulaci HHC (hexahydrokanabidiolu) Matějka vítá a je na ni připraven i přesto, že jeho produkty obsahují jen malé množství této látky. Plošný zákaz vnímá naopak negativně, a to nejen ve vztahu k vlastní značce, ale i celému trhu
Autor: DANA HALUŠKOVÁ
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *